Some, someen, somessa – vai sometta?

14.09.2016, Aihe: Talouden ammattilaisille

Minttu www

Viestintä- ja sisältöpäällikkö Minttu Sallinen,
ST-Akatemia

Keväällä 2016 toteutimme jäsenkyselyn toiminnastamme. Sosiaaliseen mediaan liittyen muutama vastaus herätti huomioni. Suomen Tilintarkastajien kaltaisen yhdistyksen ja alan konservatiivisuuden ei katsottu sopivan sosiaaliseen mediaan. Alan arvostuksen epäiltiin kärsivän liiasta avoimuudesta kyseisissä kanavissa.

Itse näen alan muuttuvan yhä modernimpaan suuntaan. Enkä usko alan arvostuksen siitä kärsivän, päinvastoin. Joka tapauksessa koen tärkeäksi, että olemme sosiaalisessa mediassa mukana. Jää vastaanottajan päätettäväksi, imeekö hän tietonsa mieluiten uutiskirjeistä vai sosiaalisen median kanavista. 

Some tarjoaa monia mahdollisuuksia

Johtajuusviestinnän valmentaja Jukka Saksi korostaa kirjassaan Johtaja on Media, että sosiaalinen media on merkittävä viestintäareena monille sidosryhmille. Sosiaalinen media tarjoaa mahdollisuuden viestiä suuntaa ja arvoja, tiedottaa, jakaa blogikirjoituksia, kannustaa, kiittää, haastaa, kysyä ja kuulla sidosryhmiä. Sosiaalinen media mahdollistaa myös vastavuoroisen viestinnän ja tuo avoimuutta toimintaan.

"Aktiivisuus sosiaalisessa mediassa tekee alaa tunnetuksi
paitsi sidosryhmien myös median keskuudessa."

Kuka tahansa voi reagoida viesteihin – myös negatiivisesti. Tämä on kuitenkin osa modernia viestintää. Vastavuoroiseen keskusteluun niin asiakkaiden, jäsenten kuin sidosryhmienkin kanssa on uskaltauduttava.

Samat haasteet muuallakin

Osallistuin keväällä alan kattojärjestön, IFACin, järjestämään viestintäwebinaariin. Alan globaalit haasteet vaikuttivat varsin samansuuntaisilta kuin täällä pohjolan perukoillakin – tunnettuutta ja näkyvyyttä kaivattiin lisää, yleistä tietoisuutta alan merkityksestä haluttiin nostaa ja palvelukulttuuria korostaa.

Yhtenä lääkkeenä nostettiin esiin aktiivisuus sosiaalisessa mediassa. Syy-seurausketju oli varsin yksinkertainen: aktiivisuus sosiaalisessa mediassa tekee alaa tunnetuksi paitsi sidosryhmien myös median keskuudessa.

Suomen Tilintarkastajat SOMESSA

Kaikissa kanavissa ei tarvitse olla mukana. Suomen Tilintarkastajat on valinnut kanavikseen LinkedInin ja Twitterin. Yhdistyksen toiminnanjohtaja Sanna Alakare viestiikin jo molemmissa kanavissa. Hän antaa omalla esimerkillään ja tavallaan viestiä mandaatin ja suunnan koko henkilöstölle.

Olemme asiantuntijaorganisaatio, ja meillä on monentasoista asiantuntijuutta tarjottavana. Tunnistan asiantuntijuutta tilintarkastussubstanssin ohella mm. asiakkuuksissa, koulutus- ja julkaisupalveluissa sekä digiosaamisessa. Ihmiset ovat kiinnostuneita ihmisistä – toimijoista yhdistyksen tuottamien palveluiden taustalla. Jokainen voi olla viestijä sosiaalisessa mediassa omasta näkökulmastaan.

Vastaukseni otsikossa esitettyyn kysymykseen on siis SOMESSA. Olen ylpeä yhdistyksen ensiaskeleista sosiaalisessa mediassa – olemme alussa, mutta tästä on hyvä jatkaa. Tavataan siis LinkedInissä ja Twitterissä!

Oliko blogiteksti mielestäsi kiinnostava? Jaa tietoa myös verkostollesi.

Seuraa Ajankohtaista-palstaamme

Lomakkeen tiedoissa ilmeni virheitä. Tarkistathan virheelliset kentät.

Kirjoita kommentti

Roskakommenttien estämiseksi, syötä kirjaimet oheiseen kenttään.

+ Jaa sivu | Facebook | Twitter | LinkedIn | Sähköposti