Viestintä hyppäsi sosiaaliseen mediaan

14.12.2016, Aihe: Talouden ammattilaisille

Minttu www

Viestintä- ja sisältöpäällikkö Minttu Sallinen,
ST-Akatemia

Syksyä 2016 on leimannut kiireisyys positiivisessa uudistushengessä. Olemme kehittäneet viestintäämme voimakkaasti eteenpäin esimerkiksi jäsenviestinnän ja edunvalvonnan saralla.

Rohkeasti mukana kehityksessä

Yhdistyksen jäsenet saavat säännöllisesti uutiskirjeen, jossa kerromme alan ja yhdistyksen kuulumisia. Uutiskirjeitä luetaan innokkaasti, ja olen todella iloinen, että ne ovat selvästi löytäneet lukijansa.

Yhdistys- tai järjestöviestinnässä on mentävä rohkeasti kehityksen mukana. Luku- ja mediatottumukset muuttuvat huimaa vauhtia, ja nuorempi sukupolvi elää jo aivan eri tavalla digimaailmassa kuin vanhempi. Todennäköisesti 2–5 vuoden päästä elämme aivan erilaisessa viestinnällisessä ympäristössä kuin nyt. Katse kannattaa pitää tuulilasissa peräpeilin sijaan – ainakin suurimmaksi osaksi.

Pidän erittäin tärkeänä niin viestinnän kuin sisältöjenkin osalta jatkuvaa kehittämistyötä, ulkoisten muutossignaalien havainnointia ja niihin vastaamista tarpeen mukaan.

Olemmekin rynnistäneet innostuneina sosiaaliseen mediaan. Suomen Tilintarkastajat ry on ollut elokuusta lähtien sekä Twitterissä että LinkedInissä, ja seuraajamäärät ovat kehittyneet mukavasti molemmissa palveluissa.

Sisällöntuotanto muuttaa muotoaan

Muutoksen tuulet puhaltavat myös julkaisurintamalla, kun Balanssi – Raportointi & Hyvä hallinto -lehti tulee tiensä päähän vuoden 2016 lopussa. Sisällöntuotanto ei kuitenkaan lopu, vaikkakin se muuttaa muotoaan. Haluamme kehittää verkkosivujamme ja luotsata jäseniä ja muuta kävijäkuntaa yhä enemmän sinne muun muassa uutiskirjeiden, sosiaalisen median ja kenties myös sisältömarkkinoinnin välityksellä. Verkkosivualustalle sisällöntuotanto on ketterää, ja se mahdollistaa sisältöjen muokkauksen sekä nopean reagoinnin ajankohtaisiin aiheisiin.

En pidä poissuljettuna ajatuksena, ettemmekö jatkossakin tuottaisi ajoittain printtijulkaisua. Fokus on tällöin alan ja yhdistyksen keskeisissä edunvalvontakysymyksissä ja kohderyhmänä jäsenistön lisäksi erityisesti tärkeimmät sidosryhmät. Haluamme tehdä sekä tilintarkastusalaa että itse yhdistystä tunnetuksi, ja tästä näkökulmasta sisältöjen kokoaminen ajoittain printtilehden muotoon on mielestäni erittäin järkevää.

Sisällöt yhdessä paikassa palvelevat lukijaa

Balanssi-lehden myötä luovumme myös Balanssi Online -palvelusta. Kun sisältömme on keskitetty yhteen paikkaan, pystymme kehittämään viestintäämme ja sisällöntuotantomme entistä proaktiivisempaan suuntaan. Tulevaisuudessa Balanssi Onlinelle suunniteltua teknistä alustaratkaisua hyödynnettäneen myös eri tavoin viestinnän ja julkaisutoiminnan tarpeisiin. Eli kehitystyö ei missään määrin ole mennyt hukkaan – käyttökohteet vain muuttuvat ajan saatossa.   

Ja on meillä ihan uuttakin: Syksyllä avasimme uudistuneen, entistä helppokäyttöisemmän ST-Akatemia Online -verkkokaupan. Uudella verkkokaupalla on haettu erityisesti asiakasystävällisyyttä ja palvelun selkeyttä. Nykymaailmassa ostoprosessien tulee olla mahdollisimman helppoja. Sujuvaa sähköistä asiointikokemusta tukee asiakaspalvelutiimi, jonka ansiosta ne mutkikkaammatkin caset saadaan hoidettua.

Pidän erittäin tärkeänä niin viestinnän kuin sisältöjenkin osalta jatkuvaa kehittämistyötä, ulkoisten muutossignaalien havainnointia ja niihin vastaamista tarpeen mukaan. Pienessä organisaatiossa näitä haasteita kohdataan usein altavastaajina, koska resurssit ovat luonnollisesti pienehköt.

Pienen organisaation voima on kuitenkin ketteryydessä ja perässä hiihtäjän edussa. Kerätkäämme siis koriimme ne parhaat, meille toimivimmat käytännöt. 

Tutustu uuteen Profiitti-lehteen >

Balanssi-lehden arkistoon >

Oliko blogiteksti mielestäsi kiinnostava? Jaa tietoa myös verkostollesi.

Some, someen, somessa – vai sometta? -bloggaukseen >

Asiakaskokemus kuntoon - viisi ensimmäistä askelta -bloggaukseen >

Lomakkeen tiedoissa ilmeni virheitä. Tarkistathan virheelliset kentät.

Kirjoita kommentti

Roskakommenttien estämiseksi, syötä kirjaimet oheiseen kenttään.

+ Jaa sivu | Facebook | Twitter | LinkedIn | Sähköposti