Minäkö bloggaisin? Vinkkejä blogikirjoitukseen

30.08.2017, Aihe: Tilintarkastuksen asiantuntijoille

Paula Hämäläinen

  
Paula Hämäläinen
viestinnän ja sisältöjen tuottaja
Suomen Tilintarkastajat ry/ST-Akatemia Oy 


Jos bloggaaminen kiinnostaa ja ehkä jopa mietityttää tai arastuttaa, tässä sinulle muutama käytännönläheinen vinkki.

Mistä bloggaisin?

Mistä asiasta tiedät niin, että voit auttaa kirjoituksellasi toisia? Onko sinulla joitain näkökulmia tai ajatuksia, joista voisi herätä keskustelua vaikkapa somessa?

Onko sinulla ajatuksia jostain ajankohtaisesta asiasta tai jopa uusia kulmia? Kysytäänkö sinulta usein jotain samaa asiaa, josta voisit kertoa yhdellä tekstillä vähän isommallekin porukalle?

Bloggauksella voit tavoitella monia asioita. Voit auttaa, palvella ja lähteä mukaan keskusteluihin.

No, mutta kun ei mulla oo paljoa sanottavaa

Hyvä! Bloggauksen ei tarvitse olla kilometrien mittainen. Pystytkö sanomaan sanottavasi yhdellä Wordin sivulla? Jos sivuja alkaa kerääntyä, mieti, voisitko sittenkin kirjoittaa usean eri bloggauksen.

Se toimii vallan mainiosti, että sinulla on jokin yksi asia tai näkökulma, jota voit syventää kirjoituksen mittaan. Blogikirjoitus ei ole tieteellinen teksti: täräytä rohkeasti asiasi/näkökulmasi/väitteesi heti lukijalle äläkä panttaa sitä päätelmänä tekstin loppuun.

Me lukijat päätämme ihan bloggauksen alkumetreillä, kulutammeko bloggauksen äärellä hetken joko lukien tai silmäillen.

Keille mulla sitten olisi sanottavaa?

Tätä kannattaakin miettiä tarkkaan. Asiantuntija kirjoittaa toiselle asiantuntijalle eri tavoin kuin sellaiselle henkilölle, josta saattaisi tulla uusi asiakas.

Kun tunnistat, keille olet kirjoittamassa ja miten paljon lukijat tietävät entuudestaan aiheesta, olet pitkällä. Mieti, mistä asioista asiakkaasi etsivät tietoa ja mistä he ovat kiinnostuneita. Osaatko kertoa asiasi selkeästi sellaiselle asiakkaalle, joka ei tunne alan termejä?

Miten helpotan bloggauksen luettavuutta?

Me tuppaamme silmäilemään verkkotekstejä kovin tarkan lukemisen sijaan. Mieti, näyttääkö tekstisi kevyen ilmavalta vai ennemminkin raskaalta pötköltä. Nappaako lukijan silmä tekstisi tärkeisiin kohtiin?

Voit helpottaa silmäiltävyyttä monin keinoin:

Käytä lyhyitä virkkeitä ja kappaleita, väliotsikointeja, ehkä joitain nostoja tekstistä, kuvia, listauksia…

Miten bloggaukseni löytää?

Niin minulle kuin mahdollisesti sinullekin on aika vaikeaa nostaa omaa häntää. Somekanavissa on kuitenkin täysin tavallista kertoa omista tekemisistään ja tuotoksistaan.

Pidä ääntä eri tavoin ja eri paikoissa: kerro kuulumisia paitsi somessa, myös sähköpostiallekirjoituksessasi, tavatessasi ihmisiä ja pyydä muitakin levittämään tärkeää tekstiäsi. Keinoja on monia – voit keksiä juuri sinulle sopivat tavat.

Ja jos aiheesi kohderyhmää ovat tilintarkastajat tai muut talouden ammattilaiset, voit tarjota kirjoitustasi meidän blogissamme julkaistavaksi. Työstetään yhteistyössä tekstisi bloggauskuosiin!

Entä mitenkäs se markkinointipuoli?

Blogitekstiin tai sen oheen voit laittaa linkityksiä myös muille verkkosivuille: tarjoatko esimerkiksi jotain palvelua kirjoituksesi aihepiirin tiimoilta?

Kerro myös reilusti, kuka olet, mitä teet ja mitä tarjoat. Tällä tavoin tuot esille myös sitä, että tiedät bloggaamastasi asiasta. Vältä kuitenkin tuputtamista tai liian pitkää jorinointia bloggauksen ulkopuolelta.

Vielä yksi tärkeä vinkki: testaa ja petraa

Loppujen lopuksi jokainen bloggaaja huomaa kokeilemalla, mikä toimii paremmin ja mikä huonommin. Tutkaile siis, mitkä ratkaisut toimivat juuri sinun blogikirjoituksissasi.

Innostavia bloggaushetkiä!


Lue Paulan aiemmat bloggaukset somettamisesta:

Oliko blogiteksti mielestäsi kiinnostava? Jaa tietoa myös verkostollesi.

Tutustu koulutuksiimme talouden ammattilaisille >

Koulutuksemme jäsenille >

Lue bloggaus: Taipuuko tilintarkastaja Twitteriin? >

Lomakkeen tiedoissa ilmeni virheitä. Tarkistathan virheelliset kentät.

Kirjoita kommentti

Roskakommenttien estämiseksi, syötä kirjaimet oheiseen kenttään.

+ Jaa sivu | Facebook | Twitter | LinkedIn | Sähköposti