Tilintarkastaja menestyy myös digiajassa

04.10.2017, Aihe: Tilintarkastuksen asiantuntijoille

Petri Kettunen UUSI

  
Petri Kettunen
hallituksen puheenjohtaja
Suomen Tilintarkastajat ry
 


Syksy on aina uuden alkua: tulevan työjakson aikana opimme monenlaista ja kehitymme ammatillisesti. Ja kuuluihan alkusyksyyn jälleen myös tilintarkastajien Kesäpäivät.

Monien substanssiaiheiden ohella Kesäpäivillä nousi luonnollisesti esiin digitalisaatio. Taloushallintoliiton toimitusjohtaja Antti Soro kysyi esityksessään haastavasti, kuoleeko kirjanpitäjä. Sinänsä raflaava kysymys ei ollut täysin tuulesta temmattu, sillä digitalisaation myötä taloushallinnon prosessit automatisoituvat yhä enemmän ja rutiinityö tulee vähenemään merkittävästi. Samalla tiedon määrä kasvaa ja informaatiota tulee eri tahoilta ja eri järjestelmistä yhä enemmän. Kyllä kirjanpitäjää tarvitaan jatkossakin, työn luonne vain muuttuu ja jalostuu.

Digitalisaatio koskettaa tilintarkastusalaa kokonaisvaltaisesti

Digitalisaatio vaikuttaa kaikkiin toimialoihin ja siihen, miten tuotteita ja palveluita tuotetaan. Muutoksen nopeuden on nähty kiihtyvän, ja näin tulee varmasti olemaan myös tilintarkastustoimialalla. Merkittäviä investointeja tehdään tekoälyn ja digitalisaation hyödyntämiseksi. Suurikin muutos voi olla lähellä, vaikkakin se todennäköisesti tulee tapahtumaan asteittaisesti.

Digitalisaatio on mahdollisuus

Tilintarkastajankaan työ ei tule loppumaan eikä tilintarkastaja kuolemaan ‒ riippumattomalle varmennukselle on jatkossakin kysyntää! Uskon että digitalisaatio on ennen kaikkea mahdollisuus, ja se tulee muuttamaan tilintarkastajan työtä mielekkäämpään suuntaan. Rutiininomainen työ tullee vähenemään ja tilintarkastaja suuntaa entistä enemmän aikaansa tiedon analysointiin ja jalostamiseen – eli lisäarvon tuottamiseen.

Niin asiakas kuin tilintarkastajatkin hyötyvät muutoksesta

Meidän tulee kehittää työkaluja ja toimintatapoja, joiden avulla tilintarkastajalle vapautuu aikaa analyysille ja tiedon jalostamiselle. Sähköistyminen myös tehostaa tilintarkastajan työtä. Mitä reaaliaikaisemmin tilintarkastajalla on tietoa, sitä proaktiivisemmin hän voi reagoida ja auttaa asiakasta. Tästä hyötyvät erityisesti asiakkaat saadessaan sparrausta ennakoivasti.

Digitalisaatio on myös taitekohta, jossa tilintarkastajan ja yrittäjän vuorovaikutus voi lisääntyä luontevasti. Tilintarkastaja saa valmiuksia oppia uusia asioita ja elää muutoksessa asiakkaan kanssa. Voimme parantaa asiakaskokemusta ja vahvistaa asemaamme luotettavana neuvonantajana. 

Tuemme jäseniämme muutoksessa

Digitalisaation myötä korostuu entisestään kouluttautumisen ja uudenlaisen osaamisen tarve. Näen, että yhdistyksemme tulee tukea jäseniä tässä muutoksessa. Voimme toimia viestintuojana, tiedonvälittäjänä ja suunnannäyttäjänä. Autamme jäseniämme löytämään sopivia työkaluja työn tueksi.


Lue Riitta Laineen kirjoitukset digitalisaatiosta:

Oliko blogiteksti mielestäsi kiinnostava? Jaa tietoa myös verkostollesi.

Seuraa myös Ajankohtaista-palstaa >

Tutustu jäsenkoulutuksiimme

Lomakkeen tiedoissa ilmeni virheitä. Tarkistathan virheelliset kentät.

Kirjoita kommentti

Roskakommenttien estämiseksi, syötä kirjaimet oheiseen kenttään.

+ Jaa sivu | Facebook | Twitter | LinkedIn | Sähköposti