Tilintarkastaja, varmista palkkatietoilmoitukset tulorekisteristä!

28.01.2020, Aihe: Tilintarkastuksen asiantuntijoille

Sirpa Koponen

Sirpa Koponen
KLT-kirjanpitäjä, HT-tilintarkastaja
Tilipalvelu Sirpa Koponen Oy


Miksi ja miten palkkatietoilmoitukset kannattaa varmistaa tulorekisteristä? Lue kollegan vinkit!

Palkkatietoilmoitukset toimitetaan tulorekisteriin

Palkkatietoilmoitukset on toimitettu 1.1.2019 alkaen tulorekisteriin. Palkkahallinnon hoitajat ovat tehneet ilmoituksia tulorekisteriin suoraan palkkaohjelmasta siirtämällä tai tallentamalla. Verohallinto, työttömyysvakuutusrahasto, eläkevakuutusyhtiöt ja jatkossa myös muut tahot noutavat tietoa Tulorekisteristä ja tuottavat sen perusteella esimerkiksi laskuja yrityksille.

Tulorekisteritiedot eivät välttämättä vastaa palkkakirjanpidon tietoja

Järjestelmässä on ollut ongelmia. Tulorekisteritiedoissa voi siis olla edelleenkin poikkeamia, vaikka tiedot palkkakirjanpidossa olisivatkin oikein. Poikkeamat johtuvat ilmoitettavien tietojen melko monimutkaisesta koodauksesta ja merkinnöistä. Pelkkä palkkakirjanpidon täsmäyttäminen pääkirjanpitoon ei varmista tulorekisteritietojen oikeellisuutta.

Vinkkejä palkkatietoilmoitusten varmistamiseen

Tilintarkastajan on hyvä varmistaa palkkatietoilmoitusten oikeellisuus vuodelta 2019. Tämä on järkevää ainakin niissä tarkastuskohteissa, joilla on paljon palkkoja.

Varmistaminen voi tapahtua esimerkiksi siten, että yrityksen nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö antaa suomi.fi:ssä tilintarkastajalle ”palkkatietojen katselu” -oikeuden. Tilintarkastaja voi sen jälkeen kirjautua www.tulorekisteri.fi-sivustolle. Sieltä hän voi tarkistaa yrityksen lähettämiä ilmoituksia esimerkiksi päivämäärärajauksilla sekä täsmäyttää ne palkkakirjanpidon vuositilastoon.

Lue lisää ajankohtaisia bloggauksiamme >


Oliko blogiteksti mielestäsi kiinnostava? Jaa tietoa myös verkostollesi.

+ Jaa sivu | Facebook | Twitter | LinkedIn | Sähköposti