Taipuuko tilintarkastaja Twitteriin?

16.08.2017, Aihe: Blogi | Tilintarkastuksen asiantuntijat

Eveliina Toivonen www

Eveliina Toivonen
Markkinointisuunnittelija, tuntiopettaja
Master of Business Administration
Hämeen ammattikorkeakoulu


Ennen ihmiset kokoontuivat leirinuotiolle keskustelemaan samanhenkisten kanssa. Nykyään kokoonnutaan reaaliaikaisesti ja nopeasti verkossa erilaisten somekanavien avulla.

Sosiaalisesta mediasta eli somesta on puhuttu yritysmaailmassakin jo monta vuotta. Monille sosiaalinen media on vielä yhtä kuin Facebook, mutta uusia kanavia syntyy ja häviääkin kovaa vauhtia.

Työelämässä sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää monin eri tavoin. Some voi toimia markkinointi- tai verkostoitumiskanavana, mutta myös esimerkiksi brändäystyökaluna.

Miksi siellä pitäisi olla?

Miksi tilintarkastajan kannattaisi sitten asiantuntijana lähteä sosiaaliseen mediaan? Tässä muutamia syitä ja ideoita:

  1. Löydettävyys: Kun potentiaalinen asiakas etsii Googlen avulla tilintarkastajaa, löytyykö yrityksesi?
  2. Palvelu: Ole siellä, missä asiakkaasikin ovat!
  3. Sisältöjen jakaminen: Kaikkea sisältöä ei tarvitse tuottaa itse.
  4. Vuorovaikutus: Kommunikaatio somessa on helppoa ja nopeaa puolin ja toisin.
  5. Läpinäkyvyys: Yritystoiminnan avoimuutta arvostetaan – some luo siihen kätevät mahdollisuudet.
  6. Verkostoituminen: Jaa ajatuksiasi, seuraa sidosryhmiäsi ja luo uusia kontakteja.

Viisi vinkkiä Twitteriin

Ammatillisuuden ja asiallisuuden korostaminen on tärkeää, mutta miten toteuttaa se somessa persoonallisesti? Niin että erottuu joukosta tai herättää vastaanottajassa tunteita?

Kävimme keväällä läpi Twitterin käytön perusteita tilintarkastajille järjestetyissä alueellisen toiminnan koulutuksissa. Tässä muutamia vinkkejä ihan jokaiselle jatkoa ajatellen:

  1. Someta säännöllisesti. Pyri tuottamaan sisältöä Twitter-tilisi kautta riittävän usein, jotta pysyt seuraajiesi mielessä.
  2. Muista Twitterin tyyli, eli lyhyttä ja rentoa. Mene heti asiaan ja sitouta nopeasti.
  3. Muistuta omaan alaan liittyvistä deadlineista. Asiakkaat ja sidosryhmät arvostavat apuasi.
  4. Luo vaihtelevaa sisältöä. Twitter on sosiaalinen kanava. Älä jaa pelkästään firmasi mainosviestejä, vaan mieti, mikä muukin kiinnostaa seuraajiasi. Hyödynnä alan tapahtumia ja muita ajankohtaisia asioita, mutta lisää jotain omaakin. Kysy ja keskustele.
  5. Pistä persoonasi peliin. Ihmiset kiinnostavat sosiaalisessa mediassa – erottaudu kilpailijoistasi. Inspiroi seuraajiasi.

Mutta taipuuko tilintarkastaja otsikon kysymyksen mukaisesti Twitteriin? Taipuu, tottakai!

Lähde rohkeasti mukaan Twitterin maailmaan katsomaan ja kokeilemaan. Kaikkien ei tarvitse olla ainakaan heti aluksi niitä aktiivisia sisällöntuottajia ja keskustelijoita – voit aloittaa myös seuraamalla ja kuuntelemalla.

Nähdään Twitterissä!

@evetoivonen


Tekstin kirjoittaja Eveliina Toivonen (Master of Business Administration) työskentelee Hämeen ammattikorkeakoulussa markkinoinnin ja viestinnän parissa. Hän toteuttaa ja opettaa muun muassa kansainvälistä markkinointia ja henkilöbrändäystä sekä kouluttaa ja konsultoi yrityksiä digitaalisen markkinoinnin parissa.

Kirjoitus on jatkoa Suomen Tilintarkastajat ry:n järjestämille sosiaalisen median työpajoille, joissa Toivonen toimi kouluttajana.


Julkaisemme verkkosivuillamme ajankohtaisia blogikirjoituksia ja artikkeleita.
Haluatko kuulla ensimmäisten joukossa ajankohtaisista kirjoituksistamme, koulutuksistamme ja julkaisuistamme?

Tilaa ST-Akatemian uutiskirje

Oliko blogiteksti mielestäsi kiinnostava? Jaa tietoa myös verkostollesi.

Sukella someen – hyödynnä vinkit >

Tunne tilintarkastajasi - tilintarkastajien uratarinoita >

Lomakkeen tiedoissa ilmeni virheitä. Tarkistathan virheelliset kentät.

Kirjoita kommentti

Roskakommenttien estämiseksi, syötä kirjaimet oheiseen kenttään.

+ Jaa sivu | Facebook | Twitter | LinkedIn | Sähköposti